وبلاگ رسمی حلقه هنر

ارائه اخبار، توضیحات و گزارشات رسمی حلقه هنر
وبلاگ رسمی حلقه هنر

۵ مطلب در شهریور ۱۳۹۲ ثبت شده است

برنامه جلسه دوازدهم حلقه هنر چهارشنبه سوم مهرماه ۹۲ یعنی اولین جلسه در سال تحصیلی جدید دانش‌گاه‌ها و هم‌زمان با هفته دفاع مقدس
به شرح زیر خواهد بود:

نمایش مجموعه بیلبوردهای شهری «جای شهدا خالی نیست» و چند مجموعه دیگر از آتلیه سه‌درچهار به همراه تحلیل و گفت‌گو پیرامون آثار 

و گفتار تخصصی از استودیو پنج‌اوهفت با عنوان «معماری مسجدهای ما؛ چالشی در اصول طراحی مسجد» به همراه پرسش و پاسخ 

با توجه به برنامه‌ی سالانه هیئت محبین اهل بیت (ع) هنر در ایام سوگ حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در قالب سوگ‌واره هنر و حماسه، تصمیم داریم تا چند برنامه حلقه هنر عاشورایی با محوریت آثار هنری مرتبط با حضرت امام حسین (ع) و واقعه عاشورا در کنار سو‌گ‌واره هنر و حماسه و در ایام عزای حسینی در قالب ویژه برنامه محرم ۹۲ حلقه هنر داشته باشیم.

این مهم با هم‌راهی شما عزیزان هنرمند میسر خواهد شد. بنابراین لطفا

آثار عاشورایی خود را در وب‌سایت حلقه هنر ثبت نمایید

تا امکان برنامه‌ریزی ویژه‌برنامه‌های محرم حلقه هنر به خوبی فراهم گردد.

آغاز جلسه یازدهم حلقه‌‏ی هنر طبق روال جلسات اخیر آن با تاخیر هم‏راه بود!، اما این ‏بار تاخیری 30 دقیقه‌‏ای تا شروع جلسه موجب آن شد تا هرآن‌‏که روی سن حلقه آمد، به نوبه‌‏ی خود از حاضران عذرخواهی کند. هرچند که با پخش انیمیشن‌‏های جذاب آقای محمدیان و گروه‌ش، به نظر می‌‏رسید انتظار آن دقایق به فراموشی سپرده شده و این را از میزان تشویق‌‏های حاضران در سالن به خوبی می‌‏شد فهمید.

با رفع مشکل فنی برای پخش انیمیشن‌‏ها، مجری برنامه، علی حیاتی، پس از خوش‌‏آمدگویی و عذرخواهی بابت تاخیر، به معرفی مختصری از آثار پرداخت. حیاتی بلافاصله از هادی محمدیان دعوت کرد تا در کنار تقدیم اکران آثار به حضار توضیحات احتمالی خود را نیز ارائه کند.

در این قسمت محمدیان از مدت زمان اجرای آثار و مشخصات کلی آن‏‌ها صحبت کرد و بحث راجع به ویژگی‌‏های فنی را به حلقه تحلیل واگذاشت. با پایان توضیحات کوتاه صاحب اثر،  نوبت به پخش کارها رسید. در ابتدا، تیزری از مجموعه ده قسمتی بینا و دینا پخش شد، پس از آن نیز انیمیشن جذاب و حماسی پرواز تا بی‏نهایت به نمایش درآمد و آخرین کار هم آی کیو 170 نام داشت که اشاره‌‏ای طنز به ماجرای پهباد آمریکایی داشت. 

این اولین بار بود که  اثر‏ی انیمیشن به حلقه هنر پا می‌‏گذاشت و شاید همین موضوع آن‏‌قدر جذابیت داشت تا عده‌‏ی زیادی را به سالن فارابی بکشاند، تا جایی که شاهد حضور تعدادی از علاقه‌مندان نوجوان هنر و انیمیشن در سالن نیز بودیم. با پخش انیمیشن‌‏ها، گروه سازنده چندین بار توسط حضار مورد تشویق قرار گرفت و البته صاحب آثار ابراز امیدواری کرد که اثر بعدی خود را که در مرحله‌‏‏ی تولید قرار دارد، برای اولین بار در حلقه‌‏ی هنر به نمایش دربیاورد. 

حلقه‌‏ی تحلیل آثار با حضور بهرام جوان‌‏رودی و وحید امیرخانی به عنوان کارشناس و صادق لطفی‏‌زاده به عنوان مجری-کارشناس تشکیل شد. صحبت‌‏های حلقه‌‌‏ی تحلیل بیشتر پیرامون چالشهایی تولید انیمیشن در کشور بود. تریبون حلقه هنر فضایی را فراهم آورده تا دست اندرکاران فضای هنری دغدغه‌‏ها و درد دل‏‌های خود را به راحتی بیان کنند. منتقدان آثار معتقد بودند که کارها از لحاظ تکنیک حائز شرایط بسیار خوبی است، اما بعضا در محتوای کارها و شروع داستان‌‏‏ها جای پیش‌رفته وجود دارد. 

پس از پایان صحبت‌‏ها پیرامون اثر، یحیی نوریان به پشت تریبون آمد و به بیان توضیحاتی در رابطه با برنامه‌‏ی حلقه در ماه محرم پرداخت که توضیحات بیش‏تر مربوط به آن در همین بلاگ اطلاع‌‏رسانی خواهد شد. با استراحتی کوتاه و پذیرایی مختصر، بخش دوم جلسه آغاز شد. در این بخش سید احسان باقری،  روا‏ن‌شناس و فعال در زمینه عکاسی حرفه‌ای، گفتاری پیرامون ارتباط تصاویر و مسائل روان‌‏شناسی ارائه داد. او در ابتدا به توضیحاتی در رابطه با هنر عکاسی، علم روان‌‏شناسی و چه‌‏گونه‌‏گی استفاد‏ه این دو از یک‌‏دیگر پرداخت. سپس باقری از تجربه‌‏ای که در طی پروژه‌‏ای کسب کرده بود صحبت کرد. در این پروژه او عکس‌‏هایی را به افراد مختلفی نشان داده و بازخورد آن‌‏ها را در قالب جملات ثبت کرده بود. جملات این افراد نشان از این داشت که هرکسی با توجه به اوضاع درونی و حالات شخصی خود با آثار هنری و به طور خاص عکاسی، ارتباط برقرار می‌‏کند. در این ارائه که به شکل تعاملی با حاضران انجام گرفت، باقری این آزمون را بر روی حضار نیز اجرا کرد تا گواهی بر توضیحات‌ش باشد.

 

برنامه جلسه یازدهم حلقه هنر چهارشنبه بیستم شهریورماه ۹۲ به شرح زیر خواهد بود:

نمایش انیمیشن کوتاه «آی کیو ۱۷۰» و چند اثر کوتاه دیگر از هادی محمدیان به همراه تحلیل و گفت‌گو پیرامون آثار 

و گفتار تخصصی از سید احسان باقری با عنوان «عکس‌درمانی؛ رابطه روان‌شناسی و عکاسی» به همراه پرسش و پاسخ 

جلسه‌‌ی اخیر حلقه‏ی هنر اختصاص داشت به نمایش مجموعه‌‌ی پوستری با عنوان بیداری و گفتاری در باب ورود مفاهیم و تاریخ مسیحیت در فیلم‏های هالیوودی امروزی.
جلسه با دقایقی تاخیر، ساعت 5 و ربع بعدازظهر آغاز شد. در همان ابتدا، مجری برنامه پشت تریبون آمد و پس از توضیحاتی کوتاه پیرامون مجموعه پوستر بیداری، از طراح پوسترها، حسین یوزباشی، خواست تا به روی سن آمده و  توضیحات خود را آغاز کند. موضوع پوسترها غالبا در رابطه با بیداری جهان در مقابل رژیم صهیونیستی و قدرت‏های استکباری بود. به گفته یوزباشی غالب آثار به صورت شخصی و بدون سفارش‌دهنده‏ی خاص طراحی شده و بعضا به صورت گسترده و بین‏‏المللی به خصوص در فضای مجازی انتشار یافته‌بود که بازخوردهای زیادی را هم به هم‏راه داشته است. یوزباشی تصریح کرد که این مجموعه آثار مخصوصا در میان مردم کشورهای منطقه با استقبال خوبی مواجه شده است.
پس از توضیحات کوتاه هنرمند در رابطه با انگیزه، چه‏گونه‏گی و مدت زمان طراحی آثار، اعضای حلقه‏ی تحلیل به دعوت مجری برنامه در جای‏گاه تحلیل قرار گرفتند. در این بخش صابر شیخ رضایی و ناصر سیفی عهده‏دار نقد آثار و علی حیاتی مجری-کارشناس برنامه بودند. در حلقه‏ی تحلیل، تعدادی از آثار به صورت دقیق‏تر و با جزئیات بیش‏تر مورد بررسی قرار گرفت که با توضیحات خود طراح نیز هم‏راه بود. در میان تحلیل‏ها توضیحاتی پیرامون نظام آموزشی گرافیست‏ها و هنرمندان سایر رشته‏‏ها، رابطه میان هنرمند،کارفرما و مخاطب و چالش‏های کاری طراحان گرافیک نیز صحبت به میان آمد و در پایان نقد آثار سوالات حضار از صاحب اثر پرسیده شد.
بخش بعدی متعلق به گفتار امیر اهوارکی با عنوان جالب «عیسی مسیح سوپراستار» بود که قصد داشت به اقتباس قابل توجه سینمای غرب از سرگذشت تاریخ مسیحیت و این همانیِ شخصیت‏‏های داستانی با حضرت مسیح(ع) بپردازد. اهوارکی صحبت‏های خود را با بیان سابقه‌ی مطالعاتی و کاری خود آغاز کرد، سپس به شرح نسبتا مفصلی از نقاط عطف تاریخ مسیحیت با استناد به اناجیل پرداخت. با پایان توضیحات نسبتا مفصل او درباره‏ی این بازه‏ی تاریخی، اهوارکی به صورت مجزا به فیلم‏هایی اشاره کرد که در آن‏ها اشاره‏ای مستقیم یا کنایه به سرگذشت حضرت مسیح(ع) داشته‏اند و توضیحات مختصری نیز در رابطه با هر یک از فیلم‏ها ارائه شد.
با توجه به طولانی شدن بحث‏ها و گذشتن زمان جلسه از مدت تعیین شده، در اواخر جلسه رفته رفته از تعداد حاضرین کاسته شد.