وبلاگ رسمی حلقه هنر

ارائه اخبار، توضیحات و گزارشات رسمی حلقه هنر
وبلاگ رسمی حلقه هنر

۴ مطلب در مهر ۱۳۹۲ ثبت شده است

برنامه جلسه چهاردهم حلقه هنر چهارشنبه یکم آبان‌ماه ۹۲ به شرح زیر خواهد بود:

نمایش مجسمه‌های نقش اتفاق بر صورت سنگ از الهه پیرغیبی به همراه تحلیل و گفت‌گو پیرامون مجموعه اثر

و گفتار تخصصی از علی اکبر با عنوان «هنر پول درآوردن از هنر» به همراه پرسش و پاسخ 

سیزدهمین جلسه حلقه هنر با ارائه آثار تصویرسازی مطبوعاتی عرفان محمدی‌آذر و گفتار سینمایی سیدمصطفی رضایی برگزارشد. اگرچه به طور غیرمنتظره‌ای در آغاز جلسه جمعیت حاضر در سالن کم به نظر می‌رسید اما ارائه خوب محمدی آذر و جذابیت بالای تصویرسازی‌های او به خوبی با مخاطب رابطه برقرار کرد و جمعیت هر لحظه رو به افزایش سالن نهایتا با تشویق گرم و ممتد پاسخ ارائه خوب هنرمند را دادند. تصویرسازی‌های محمدی آذر که در سال‌های اخیر در بسیاری از نشریات کودک و نوجوان داخلی چاپ و عرضه شده‌بودند هر کدام در پاسخ به یک قطعه داستان طراحی شده بودند و محمدی‌آذر نیز برای افزودن به جذابیت‌ ارائه و کمک به فهم مخاطب بر روی سن حلقه هنر به تعریف داستان‌های تصویرسازی‌ها پرداخت. پس از ارائه او حلقه تحلیلی با حضور محمدصابر شیخ‌رضایی، گرافیست و تصویرگر جوان و نیز به مجری کارشناسی علی حیاتی برگزار شد که با دیالوگ خوبی که میان هنرمند و تحلیل‌گران شکل گرفت به خوبی مورد استفاده مخاطبان قرارگرفت.

در بخش دوم جلسه سید مصطفی رضایی با گفتاری حکمی با عنوان داستان به مثابه‌ی جنس سینما، سعی در تثبیت تعریف سینما به مثابه‌ی نوعی داستان در ذهن مخاطب و ارائه نتایجی برآمده از این تعریف داشت که به دلیل کم‌بود زمان مجبور شد تا به صورت خلاصه و سریع آن را عرضه کند. مشروح این ارائه ها در وب‌سایت حلقه هنر در دسترس قرارخواهد گرفت. 

برنامه جلسه سیزدهم حلقه هنر چهارشنبه هفدهم مهرماه ۹۲ به شرح زیر خواهد بود:

نمایش مجموعه تصویرسازی‌های مطبوعاتی محمدرضا (عرفان)  محمدی‌آذر به همراه تحلیل و گفت‌گو پیرامون آثار 

و گفتار تخصصی از سید مصطفی رضایی با عنوان «داستان به مثابه‌ی جنس سینما (اشراقی)» به همراه پرسش و پاسخ 

دوازدهمین حلقه‏ی هنر مصادف بود با آغاز سال تحصیلی و حضور دانش‏جویان در دانش‏گاه‏ و خواب‏گاه‏ها. جلسه با حضور بیش از ۸۰ نفر در سالن فارابی، شروع شد. در حلقه‏ی دوازدهم تلاش‏هایی صورت گرفت تا اندکی از اشکالات مشاهده شده از شروع جلسات تا به ام‏روز، که به گوش مسئولان حلقه رسیده بود برطرف شود. تلاش‏هایی در جهت به‏بود نور سالن، ارائه‏ی آثار چاپ شده در فضای ورودی سالن، اضافه کردن عنصر موسیقی در فاصله‏ی بین آیتم‏ها، کنترل بیش‏تر بر روی زمان‏های در نظر گرفته شده و مواردی از این دست انجام گرفت تا حلقه‏ی هنر با داشتن تنها نیم سال تجربه! شرایط قابل قبولی را به دست آورد. البته در رفع برخی از این مشکلات طراحی ویژه‌ی آتلیه طراحی سه‌درچهار برای ارائه آثار خود در سالن تاثیر به سزایی داشت.

در این نشست که مقارن بود با هفته‏ی دفاع مقدس، بچه‏های آتلیه‏ی سه‌در‌چهار با دستی پر به حلقه آمده بودند که همین موضوع موجب شد تا در هنگام ارائه اثر نیز، سن حلقه را پر کنند! آتلیه‏ی سه‌در‌چهار سه مجموعه از بیلبوردهای شهری خود را با عنوان «جای شهدا خالی نیست» برای ارائه در نظر گرفته بود، مجموعه‏ای شامل سه مجموعه اثر به نام‏های: «جنگ،کار، تا پیروزی»، «ادامه دارند هنوز...» و «پول، سرمایه‏ی ایرانی نیست». در ارائه این آثار، پنج تن از اعضای آتلیه سه‌در‌چهار بر روی سن آمدند و هر کدام نکاتی را پیرامون کارها یادآور شدند. علی حیاتی، محمدرضا چیت‏ساز، دانیال فرخ، حسین احمدی سخا و صادق لطفی‏زاده، اعضای اصلی تیم طراحی بودند که به بیان نظرات خود پرداختند. یکی از جذاب‏ترین قسمت‏های ارائه، پخش فیلمی با دور تند از پشت صحنه‏ی عکاسی مجموعه‏ی «ادامه دارند هنوز» بود، که مورد استقبال حاضران نیز قرار گرفت. با پایان پخش فیلم، حلقه‏ی تحلیل با حضور شعیب حسینی به عنوان مجری-کارشناس و محمد حسین نیرومند و مهرداد کشتی‏آرا  از اساتید گرافیک در دانشگاه به عنوان تحلیل‏گر آثار تشکیل شد. در جریان نقد آثار، اشکالاتی هم به ترکیب‏بندی و ضعف در برقراری ارتباط بین دو زمان گذشته و حال وارد شد.

پس از استراحت و پذیرایی ده دقیقه‏ای، حلقه وارد دومین بخش از برنامه‏ی خود شد. محمد باقر مفیدی‏کیا، مجری جلسه، پشت تریبون آمد و از یحیی نوریان دعوت کرد تا گفتار «معماری مسجدهای ما» را آغاز کند. نوریان در آغاز ارائه خود، تصاویری از مساجد مختلف در سرتاسر جهان را به نمایش گذاشت و در مورد تعدادی از آن‏ها نیز توضیحاتی را ارائه داد. سپس او عقب‎‏گردی داشت به صدر اسلام و ماجرای شکل‏گرفتن اولین مسجد در زمان پیامبر اکرم(ص) و در این رابطه به بیان احادیثی از سایر معصومین نیز در باب مسجد پرداخت. بخش پایانی صحبت‏های نوریان مربوط بود به مقایسه روند فعلی ساخت مساجد در کشورمان با آن‏چه که در کلام معصومین در این رابطه آمده است.